top of page
  • Rico

Slaag in 2023: hoe je je doelen kunt behalen met deze krachtige strategieën

Slaag in 2023: hoe je je doelen kunt behalen met deze krachtige strategieën


Mocht je liever willen luisteren, dan is dit artikel ook te beluisteren op "De Topvorm Podcast" aflevering 007 - "Zo behaal jij je doelen in 2023."


Het is bijna 2023, een tijd waarin veel mensen beginnen met het najagen van nieuwe doelen of misschien wel één specifiek doel waar je al lang naar uitkijkt. Sommigen van jullie beginnen dus met een totaal nieuw doel en voor sommigen is het de tweede of misschien wel derde of vierde keer…


Wat het geval ook voor jou is, vandaag wil ik het met je hebben over de manieren om ook daadwerkelijk je doel(en) te stellen en te behalen.


Om je te vertellen hoe je dit doet, ga ik dieper in op de volgende onderwerpen:

  1. Het belang van specifieke doelen (volgens wetenschappelijk onderzoek)

  2. Het opdelen van langetermijndoelen in korte termijn doelen voor duurzaam resultaat

  3. Het belang van SMART doelen

  4. Het creëren van een plan van aanpak

  5. Het belang van een support systeem

  6. Samenvatting: Stappen voor het behalen van jouw doelen in 2023

Personal Training Hilversum, Personal Trainer Hilversum, Thirteen Personal Coaching

Het belang van specifieke doelen


Volgens wetenschappelijk onderzoek is het belangrijk om specifieke doelen te hebben in plaats van algemene doelen. Dit kan helpen om je motivatie te behouden en je kans op succes te verhogen. [1]


Allereerst wil ik je meegeven dat het belangrijk is om niet zomaar een algemeen doel te hebben als het ‘opbouwen van spieren’, of ‘het afvallen van 30 kilogram.” Natuurlijk zijn dit mooie doelstellingen, maar zie deze doelstellingen als je ultieme doel, oftewel het lange termijn doel dat je voor jezelf zet.


Hiermee wil ik duidelijk maken dat het niet verstandig is om alleen met een algemeen, langetermijndoel aan de slag te gaan als je daadwerkelijk duurzaam resultaat wilt behalen.


Volgens onderzoek kan het opdelen van je langetermijndoelen in korte termijn doelen namelijk helpen om je motivatie te behouden en je kans op succes te verhogen. [2]


Een goed voorbeeld zou bijvoorbeeld zijn dat je 30 kilogram wilt afvallen. Dit is je lange termijn doel. 30 kilogram kan behoorlijk intimiderend overkomen en het je mentaal lastiger maken dan het al is. Om dit te voorkomen en je tussentijdse motivatie te geven, kan je korte termijn doelen voor jezelf stellen. In dit geval zou een goed voorbeeld zijn het afvallen van de eerste 10 kilogram.


Stel jezelf eens voor dat je een berg aan het beklimmen bent. Het zal een eeuwigheid duren en lijken voordat je op de top van de berg bent. Als je constant gefocust bent op het bereiken van de top van de berg, dan krijgt je als snel het gevoel dat het een eeuwigheid duurt voordat je de top hebt behaalt


Als je je daarentegen tussendoor weet te focussen op de volgende gleuf, kloof of richel, dan heb je echt het geval dat je vooruitgang richting de top maakt.


Doe je dit niet, en splits jij je lange termijn doel niet op in meerdere segmenten, in meerdere kleinere, tussentijdse doelen, dan is er een grote kans dat je tussendoor op weg naar de top je je gefrustreerd gaat voelen en dat je van je pad naar de top, oftewel je einddoel valt.


Ten slotte heeft onderzoek aangetoond dat het visualiseren van jouw doelen je kan helpen om je motivatie te behouden en je kans op succes te verhogen. [3]


Bonus: definieer een duidelijke ‘waarom’


Naast het stellen van tussentijdse doelen op weg naar je ultieme einddoel, is het belangrijk dat je een hele duidelijke ‘waarom’ hebt vastgesteld voor jezelf.


“Waarom wil je x, y, z, behalen?” “Hoe ziet je leven eruit tijdens het proces naar het behalen van x, y, z?” “Hoe ziet je leven eruit na het behalen van je doel?” Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden van belangrijke vragen die ik je aanraad om jezelf te stellen voordat je begint met je pad naar het behalen van je doel.


Een goed voorbeeld van een duidelijke ‘waarom’ voor het doen wat je moet doen om je doelen te behalen is wanneer iemand een ‘levensveranderend' moment heeft gehad.


Waarom kan iemand die 50 kilo te zwaar was na het krijgen van een hartaanval (waarschijnlijk vanwege zijn overgewicht) ineens wel die 50 kilo verliezen om het vervolgens ook te behouden?


Geloof mij, diegene zijn of haar doel was niet per se om 50 kilo af te vallen. De duidelijk gedefinieerde ‘waarom’ zal iets in de trend zijn geweest van: “Ik wil het nog mee kunnen maken om mijn kinderen te zien studeren”, “Ik wil het nog mee kunnen maken dat ik mijn kleinkinderen kan ontmoeten”.


Deze duidelijke gedefinieerde ‘waarom’ is je continue reminder in je proces naar je ultieme doel wanneer je op het punt staat om het op te geven. Op de momenten waarop je het écht even lastig hebt. Op de momenten waarop jij je afvraagt waar je het allemaal voor doet.


Heb je deze reminder niet om je aan vast te houden tijdens je pad naar succes? Dan maak je je het onnodig moeilijk en is de kans op slagen vele maten kleiner. Herhaal deze reminders continu voor jezelf. Geloof dat je het kan. Weet dat je het kan en bewijs aan jezelf dat je het kan.


Kortom, zorg voor een sterke waarom. Begin niet zomaar aan het verliezen van 10 kilo met het idee van ‘ik heb er gewoon zin in’ of ‘mijn partner wilt dat ik afval’. Doe het voor jezelf, maar weet wel waarom.


 

Het belang van SMART doelen


Daarnaast is het ook belangrijk om jouw doelen SMART te maken. SMART staat voor Specific, Measurable, Achievable, Relevant en Time-bound. Door jouw doelen SMART te maken, maak je ze specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en geef je ze een tijdslimiet.


Dit kan helpen om je doelen concreet te maken en je te helpen bij de planning en uitvoering ervan. [4]


 

Het creëren van een plan van aanpak


Een andere belangrijke factor bij het behalen van je doelen is het creëren van een plan van aanpak. Dit kan helpen om je doelen concreet te maken en je te helpen bij de planning en uitvoering.. Het is ook belangrijk om jouw plan van aanpak aan te passen aan jouw specifieke doelen en omstandigheden. [5]


Meer over een plan van aanpak en een 6-stappenplan om af te vallen lees je hier.


 

Het belang van een support systeem


Tot slot is het ook belangrijk om een support systeem te hebben. Dit kan helpen om je te motiveren en te blijven volhouden als het moeilijk wordt. Een support systeem creëer en vind je in de vorm van een vriend, familielid, personal trainer of een online community. [6]


Teamwork, Support Systeem, Personal Training Hilversum, Personal Trainer Hilversum, Thirteen Personal Coaching


Samenvatting: Stappen voor het behalen van jouw doelen in 2023


In samenvatting, om jouw doelen in 2023 te behalen, is het belangrijk om:


  1. Specifieke doelen te hebben

  2. Je langetermijndoelen op te splitsen in korte termijn doelen

  3. Je doelen SMART te maken

  4. Een plan van aanpak te creëren

  5. Een support systeem te hebben

Door deze stappen te volgen, kan je jouw kans op succes verhogen en jouw motivatie behouden.


P.S. Als je meer wilt weten over het creëren van een mindset die je ondersteunt in het creëeren van een gelukkig leven, dan lees je meer hier.


bottom of page