• Rico

8 punten om goede en slechte personal trainers te onderscheiden

Onlangs herinnerde ik mij wat een verschil in kwaliteit er is in de fitnessbranche en algehele personal training business.


Om te zeggen dat het mij frustreert is een behoorlijke understatement. Nog steeds worden mensen flink onder de maat begeleid terwijl zij grof geld, tijd en energie steken in hun personal trainer.


Met dit artikel wil ik dat je gewapend bent met de basiskennis om onderscheid te kunnen maken tussen goede en slechte personal trainers, zodat jij verstandig kunt kiezen met welke personal trainer of voedingsdeskundige jij aan de slag wilt gaan.


Daarom ga ik in het artikel hieronder dieper in op de 8 punten om goede en slechte personal trainers te onderscheiden.


8 manieren om een goede van een slechte Personal Trainer te onderscheiden | Personal Training Hilversum | Thirteen Personal Coaching
Wanneer jouw Personal Trainer drukker is met zijn of haar telefoon dan met jou, ren dan alsjeblieft zo snel mogelijk weg.

1. Je personal trainer neemt geen screening en voorafgaande testen af op het gebied van training, voeding, mindset en herstel.


De beste personal trainers en coaches voeren voorafgaand de start van jouw transformatieproces een grondige screening uit. Een volledige screening waarin jouw affiniteit met training, voeding, mindset en herstel in kaart wordt gebracht.


Bij Thirteen Personal Coaching zijn wij van mening uniek en de beste te zijn in onze benadering en methodiek wanneer het aankomt op het screenen van jou als persoon voorafgaand jouw transformatieproces. Deze methodiek rust zich op de volgende vier “puzzelstukken”:


Training

Op het trainingsgebied zijn dit onder anderen bewegings screeningen en prestatietesten. Denk hierbij aan het onderzoeken van jouw huidige mobiliteit, flexibiliteit en welke limiterende factoren hieraan vastzitten.


Ook blessures, pijntjes en overige klachten horen aan bod te komen en in gedachten te worden gehouden door je personal trainer, zodat hier rekening mee gehouden kan worden in jouw toekomstig plan van aanpak.


Voeding

Op het gebied van voeding is het belangrijk dat er gekeken wordt naar jouw dieet historie, huidig dieet, gewoonten en een groot aantal andere leefstijl variabelen, waaronder: je huidige routine, voorkeuren, deficiënties en sociale steun.


Mindset

Het screenen van jou als persoon. Wat zijn jouw normen en waarden? De beste personal trainers en coaches zorgen ervoor dat zij achter jouw intrinsieke motivatie komen en kunnen dit gebruiken om jou op sleeptouw te houden tijdens jouw transformatieproces.


Herstel

Herstel is een veel vergeten en niet gescreende indicator bij vele slechte personal trainers en coaches. De beste personal trainers en coaches weten hoe belangrijk het is om rekening te houden met jouw huidige routine, slaap, stress management en dagelijkse activiteiten.


Zij weten dat zowel fysieke- als mentale stress hetzelfde glas vult. Wanneer er teveel stress verhogende prikkels worden aangestuurd, kan jouw transformatieproces tegen jou werken.


De beste personal trainers en coaches weten hoe zij aan de hand van deze factoren jouw persoonlijke begeleiding af kunnen stemmen, zodat jij voldoende kunt herstellen van jouw trainingen.


Maar doen de meeste personal trainers en voedingsdeskundigen het volgens deze manier? Echt niet. Het ergste is nog dat veel trainers en coaches überhaupt geen voorafgaande testen en screeningen uitvoeren.


Zodra deze wel worden gedaan, dan worden deze vaak meegenomen in je afgeraffelde ‘gratis consult’ dat bij je abonnement is inbegrepen. Enkel dienend als lokkertje om jou zover te krijgen om geld in hun portemonnee te stoppen en de komende maanden te sponsoren.


Naar mijn mening onverantwoord en een groot gemaakte fout als fitness professional. Het afnemen van de juiste testen en screeningen, afgestemd op het individu is de enige manier om echte kennis van jou te krijgen en de kritische beslissingen als coach te kunnen nemen om écht resultaat te behalen.


Als je tijdens jouw eerste sessie met jouw personal trainer niet door een grondige reeks screeningen en testen wordt geleid, ren dan alsjeblieft zo snel mogelijk de andere kant op.


 


2. Je personal trainer heeft geen meerdere certificaten en is niet leergierig.


Het is een bijzonder beroep… Het ‘worden’ van personal trainer heeft in principe geen toegangsdrempel vanwege het feit dat het geen beschermd beroep is - dus ook geen kwaliteitscontrole.


Best schokkend, want de meeste personal trainers, coaches en voedingsdeskundigen hebben tegenwoordig niet veel meer dan hun middelbare schooldiploma en daarnaast een personal training certificaat behaald in een ‘x’ aantal dagen.


Ook hebben veel voedingsdeskundigen weinig tot geen opleiding gerelateerde ervaring die specifiek is afgestemd op getrainde individuen.


Met deze informatie begin je je oprecht af te vragen of dit de ‘professionals’ zijn waaraan jij jouw hardverdiende geld uit wilt geven. Ik in ieder geval niet.


Als je het aan mij zou vragen, dan zou ik een coach zoeken met meerdere certificeringen. Een personal trainer die er een levensmissie van heeft gemaakt om alsmaar door te leren en open te staan voor vernieuwing op het gebied van training, voeding, mindset en herstel.


De beste personal trainers zijn namelijk levenslange leerlingen. Zij zijn wekelijks meer dan 5 uur per week bezig met het lezen van eersteklas training- en voedingsinformatie van de beste uit de fitnessbranche.


 

3. Je personal trainer representeert geen gezonde leefstijl.


Makelaars die nog nooit een huis hebben gehad, financiële planners die failliet zijn, business coaches zonder ooit een ‘business’ te hebben gehad en personal trainers die uit shape zijn en geen gezonde leefstijl hanteren maken mij gefrustreerd.


En begrijp mij niet verkeerd… Je hoeft er als personal trainer niet als een fitnessmodel uit te zien en jaar in, jaar uit met een sixpack rond te lopen. Dat is niet de standaard die ik probeer te schetsen.


Echter, als een personal trainer niet meer spier, minder vet en een betere gezondheid heeft dan de gemiddelde persoon, waarom zou jij dan luisteren naar het advies dat hij of zij jou te vertellen heeft op het gebied van training, voeding, mindset en herstel?


 

4. Je personal trainer is te gefixeerd op het einddoel en niet op gedragsverandering.


Het einddoel zou “het verliezen van 20 kilo” kunnen zijn. Een gedragsdoel daarentegen is bijvoorbeeld “het starten van elke dag met een eiwitrijke maaltijd.” In het geval dat jouw personal trainer en/of voedingsdeskundige het verschil niet kent tussen de twee, dan kan je beter afscheid nemen.


Zo is het bij Thirteen Personal Coaching zo dat er op gefocust wordt dat jouw plan van aanpak zodanig opgebouwd is, dat het einddoel een onvermijdelijk gevolg is.


Elke goede personal trainer weet dat om succes te behalen, jij meer moet worden beloond voor succesvol gedrag in plaats van specifieke resultaten.


Heb jij de afgelopen maand 85% van de tijd je (nieuwe) gezonde gewoonten kunnen naleven en geen trainingen gemist? Dan is dat ongeacht de uitkomst een beloning waard. Waarom? Omdat dit gedrag uiteindelijk tot jouw succes zal leiden.


Jouw personal trainer moet jou bijstaan en monitoren op het naleven van nieuwe gewoontes die jouw einddoel zal verwerkelijken. Dit is tenslotte hun taak.


 


5. Je personal trainer stemt de voeding- en trainingsbegeleiding niet af op jouw leefstijl.


Het is onwijs lastig om langdurige, gezonde veranderingen aan te brengen. Om duurzaam resultaat te behalen is het nodig om te kijken naar jouw huidige leefstijl. Wanneer jouw personal trainer jouw voeding- en trainingsbegeleiding niet specifiek afstemt op jouw leefstijl, dan kan dit je enorm belemmeren in het behalen en behouden van jouw doelen.


Je hebt het vast vaker gehoord: iedereen is anders. Het is belangrijk dat jouw personal trainer jou door en door leert kennen als persoon, zodat jouw voeding- en trainingsbegeleiding specifiek op jou afgestemd kan worden.


Daarom moet elk voeding- en trainingsplan specifiek op het individu worden afgestemd. Zo zorgen wij bij Thirteen Personal Coaching ervoor dat jouw voeding- en trainingsbegeleiding is afgestemd op jou en niet andersom. Doet jouw personal trainer dit niet, dan wordt het tijd om een nieuwe personal trainer te zoeken.


 


6. Je personal trainer heeft geen toekomstig plan van aanpak.


Aan de hand van de afgenomen screening en voorafgaande testen zoals benoemd in punt 1, hebben de beste personal trainers en voedingsdeskundigen al een plan van aanpak voor minimaal 3 maanden klaarliggen. Een plan van aanpak dat is gecreëerd op basis van jouw niveau, individuele behoeften en toekomstige doelen.


Wanneer ik tegenwoordig door commerciële sportscholen loop, lijkt het wel één grote grap. Veel personal trainers verzinnen het waar je bijstaat - er is geen plan.


Wanneer dit het geval is, dan moet je je serieus af beginnen te vragen of deze aanpak jouw tijd, geld en energie waard is. Want laten wij eerlijk zijn: waar anders in het leven creëer je uitzonderlijk succes zonder enige vorm van plannen en vooruitdenken?


 


7. Je personal trainer houdt je progressie niet bij.


Als cliënt kom je bij een personal trainer met een doel. Een meetbaar doel. Wat gebeurt er wanneer jouw personal trainer of voedingsdeskundige niets meet of bijhoudt?


De beste personal trainers en voedingsdeskundigen meten alles. Zij registreren en monitoren jouw voedingsgewoonten, het naleven van gedrag, jouw deelname van trainingen, trainingsvariabelen, lichaamssamenstelling en nog zoveel meer.


Wat ik hiermee wil zeggen is dat het gezegde klopt: meten is weten. Zonder het bijhouden van deze gegevens weet je niet 100% zeker of er ook daadwerkelijk vooruitgang is geboekt. Het niet bijhouden van jouw progressie tijdens jouw transformatieproces kan ik werkelijk niet begrijpen.


Ten eerste zorgt het bijhouden van jouw progressie ervoor dat je kunt reflecteren op voorgaande trainingen om toekomstige trainingen hierop af te stemmen. Op deze manier kan jouw personal trainer jouw trainingen alsmaar moeilijker maken om optimaal resultaat te behalen.


Ten tweede zorgt het kunnen reflecteren op voorgaande trainingen ervoor dat je de oorzaak kunt vinden van eventuele blessures, hevige spierpijn of andere ongemakken die zijn ontstaan in voorgaande trainingen.


Elke goede personal trainer zorgt ervoor dat jouw progressie wordt gemeten. Een logboek - digitaal of ouderwets op papier - zorgt ervoor dat jouw personal trainer op de hoogte blijft van jouw vooruitgang.


Elke personal trainer kan jou vermoeid maken, maar niet elke personal trainer kan jou ook daadwerkelijk beter maken. Een “entertrainer” is het laatste wat je nodig hebt. Als jouw personal trainer geen progressie meet, loop dan alsjeblieft de andere kant op.


 

8. Je personal trainer leert je niets.


Het is belangrijk dat jouw personal trainer altijd de ‘waarom’ weet achter hetgeen wat hij of zij met jou doet. Jouw personal trainer moet kunnen uitleggen waarom hij kiest voor een specifieke oefening of wat het doel van jouw training is.


Oefeningen moeten worden gedemonstreerd, zodat jij weet wat je moet doen en waar je op moet letten. Zodra jij aan de slag gaat met de gegeven oefening, wordt door de beste personal trainers je houding en uitvoering gecontroleerd en indien nodig gecorrigeerd.


Daarnaast hoort jouw personal trainer tijdens de training vragen moeten stellen over hoe jij je voelt. Niet alleen na het uitvoeren van de oefening(en), maar ook hoe je herstel is na de afgelopen training. Jouw begeleiding moet namelijk aangepast worden op basis van jouw feedback.


De beste personal trainers en voedingsdeskundigen weten dat educatie één van de belangrijkste onderdelen is tot het creëren van verandering. Daarnaast zullen zij jou “opleiden”, zodat jij fitness als onderdeel van je leven kunt omarmen en en de toekomst - indien gewenst - onafhankelijk bent van hun diensten.


 

8. Je personal trainer begeleid je niet buiten je personal training sessies om.


De beste personal trainers begrijpen dat fitness, training en voeding overweldigend en soms verwarrend kan zijn. De beste personal trainers zullen niet alleen continu voor jou beschikbaar zijn, maar ook aanmoedigen om vragen te stellen buiten de trainingen om. Zij zullen actief communiceren en ervoor zorgen dat je op het goede spoor zit en blijft.


Zo weten wij bij Thirteen Personal Coaching dat deze vorm van begeleiding de lijm is die alle strategieën bij elkaar houdt. Wij leveren continue support, informatie, stimulans en aanpassingen indien nodig om ervoor te zorgen dat je progressie blijft boeken richting jouw doelen.

Je hebt continue toegang tot je coach voor vragen, ondersteuning, motivatie, aanpassingen en meer. Daarnaast hebben alle leden van Thirteen toegang tot een app met een exclusieve community page waarin exclusieve informatie, content en onderlinge motivatie wordt gedeeld. Nooit zal je je alleen of hulpeloos voelen tijdens je begeleiding.

Wij weten dat consistentie de fundamentele sleutel tot succes is. Onze verantwoording methoden en ondersteuningssystemen garanderen dit voor jou.


 

Kortom…


Ja, dit artikel komt hard neer op de personal trainers en voedingsdeskundigen die tijdens hun werk lopen te slaapwandelen - en met goede reden.


Want laten wij eerlijk zijn: als jouw personal trainer of voedingsdeskundige de meeste punten die ik genoemd heb niet doet, boeit hen jouw gezondheid en welzijn niet.


Het maakt hen niet uit of zij goed zijn in hun werk. Het kan hen niet schelen of jij jouw doelen behaalt of niet. Het ergste hiervan is dat veel mensen duizenden euro’s per jaar uitgeven aan personal trainers die werkelijk niets geven om hun gezondheid en welzijn.


Voor de personal trainers en voedingsdeskundigen die bovenstaande punten wél handhaven en werkelijk geven om hun cliënten: laten wij voorgoed de lat hoger leggen in de fitnessbranche.



  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Spotify - grijze cirkel